Veelgestelde vragen over leerlingenvervoer

Algemeen

Waar kan ik terecht met ideeën en klachten over het vervoer?

Met ideeën of klachten over het vervoer van uw kind kunt u terecht bij de vervoerder Willemsen- de Koning via utrechtwest@wdkgroep.nl.

Mijn kind zit soms lang in de taxi. Waarom is dat zo?

Door een tekort aan chauffeurs, moet elke chauffeur meer kinderen vervoeren. Daarom kan het zijn dat uw kind langer onderweg is. Willemsen- de Koning doet er alles aan om de vervoerstijden zo kort mogelijk te maken.

Is uw kind heel vaak zo lang onderweg dat dit voor (gezondheids)problemen zorgt? Stuur dan een e-mail aan Willemsen- de Koning via utrechtwest@wdkgroep.nl. Willemsen- de Koning zal haar best doen om te zorgen dat het beter gaat. Dit lukt niet altijd. 

Mijn kind heeft een indicatie om alleen vervoerd te worden, om voorin te zitten, voor personenautovervoer of voor FIFO-vervoer (first in, first out). Waarom wordt hier geen rekening mee gehouden?

Door een tekort aan chauffeurs is het op dit moment helaas niet mogelijk om rekening te houden met indicaties. Er kan alleen rekening gehouden worden met een rolstoelindicatie.

Mijn kind heeft afwijkende schooltijden. Waarom wordt hier geen rekening mee gehouden?

Er wordt op dit moment alleen gereden op standaard schooltijden. Dit komt door een tekort aan chauffeurs. Wanneer er voor één kind op een afwijkende tijd gereden wordt, heeft dit teveel gevolgen voor de andere kinderen in dezelfde route. Als de gehele route op een andere tijd gereden moet worden, kan dit vaak wel. 

Waarom kan mijn kind niet naar de BSO/opvang worden gebracht?

Door een tekort aan chauffeurs is het op dit moment niet altijd mogelijk om vervoer naar de BSO te regelen. Zo blijven de routes in een vaste volgorde rijden en heeft dit geen gevolgen voor de routetijden van de andere kinderen in de route.

Als er wel vervoer naar de BSO mogelijk is, hoort u dan van Willemsen de Koning.

Mijn kind had altijd een vaste chauffeur. Nu komt er steeds een andere chauffeur mijn kind ophalen, waarom is dat?

Willemsen- de Koning is constant bezig om de routes zoveel mogelijk te verbeteren. Hierdoor kan het zijn dat een chauffeur toch ineens op een andere route wordt gezet. Dit gebeurt omdat dit voor de planning beter is en er op die manier meer kinderen op tijd op school kunnen komen. Als alle routes goed lopen is het de bedoeling dat er zo veel mogelijk vaste chauffeurs per route komen.

De route van mijn kind is gewijzigd. Waarom is dat zo?

Willemsen de Koning is constant bezig om de routes zoveel mogelijk te verbeteren. Hierdoor kan het zijn dat uw kind toch op een andere route wordt gezet. Dit gebeurt omdat dit voor de planning beter is en er op die manier meer kinderen op tijd op school kunnen komen.

Wanneer worden de problemen met het vervoer opgelost?

Dat weten we niet. Op dit moment is er een overbruggingscontract. Als we dit overbruggingscontract niet hadden, was er helemaal geen vervoer. We doen ons best om tijdens deze overbruggingsperiode zoveel mogelijk kinderen te laten vervoeren.

De nieuwe contracten gaan in per 1 januari 2025. We verwachten dat er vanaf 1 januari minder problemen zijn. Maar er is een tekort aan chauffeurs. Dit is waarschijnlijk in januari ook nog zo. Het tekort aan chauffeurs zorgt voor meer problemen met het vervoer. 

Hoe snel worden wijzigingen in het vervoer aangepast?

Willemsen- de Koning informeert de gemeente en ouders als wijzigingen verwerkt zijn. Wijzigingen worden zo snel mogelijk verwerkt, maar van tevoren kan Willemsen- de Koning niet precies aangegeven vanaf wanneer dat is. In de lijst hieronder kunt u zien hoelang het ongeveer duurt. Dit verschilt per gebeurtenis. De tijden zijn richttijden. Dit betekent dat de termijnen niet altijd worden gehaald. 

Richtlijnen verwerkingstijden wijzigingen vervoer vanaf 1 oktober 2024:

  • Nieuwe leerling: 2 weken (dit geldt na de herfstvakantie)
  • Extra dag zelfde school: 1 week
  • Lesdag minder: Direct
  • Einde vervoer: Direct
  • Verhuizing eigen gemeente: 1 week
  • Verhuizing andere gemeente: 2 weken
  • BSO: 2 weken
  • Stage: 2 weken
  • Incidenteel afwijkend adres: 1 week, alleen als dit op de route ligt
  • Ziek melden: via portaal Willemsen- de Koning
  • Hersteld melden: via portaal Willemsen- de Koning

Kan ik zelf iets doen om te helpen?

Het is niet makkelijk om zelf het vervoer van uw kind te organiseren. Soms kan het simpelweg niet. Maar we gaan graag met u in gesprek over andere mogelijkheden. Misschien heeft u zelf ook ideeën.

  • U kunt uw kind bijvoorbeeld zelf naar school brengen met de auto. Hier krijgt u een kilometervergoeding voor: € 0,23 per km per schooldag.
  • Uw kind kan misschien met het openbaar vervoer (met of zonder begeleiding) naar school. Hiervoor krijgt u een OV-vergoeding.
  • Of uw kind kan met de fiets naar school. Hiervoor krijgt u een fietsvergoeding: € 0,09 per km. 

Maakt uw kind gebruik van leerlingenvervoer en wilt u zelf iets doen om te helpen? Neem dan contact op met de gemeente om de mogelijkheden te bespreken door een e-mail te sturen naar leerlingenvervoer@oudewater.nl.

Maakt uw kind gebruik van vervoer naar dagbesteding en wilt u zelf iets doen om te helpen? Neem dan contact op met het Stadsteam Oudewater om de mogelijkheden te bespreken. 

Waarom doet Van Driel het vervoer niet meer?

De gemeente moet elke paar jaar opnieuw afspraken maken met vervoerders over het leerlingenvervoer. Dit heet een aanbesteding. Vervoerders kunnen dan aangeven of ze het vervoer willen doen. Er wordt dan uit alle bedrijven die zich aanbieden 1 bedrijf gekozen dat voor een paar jaar het vervoer mag doen. Van Driel heeft zich deze keer niet aangeboden.